Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księgozbioru
(2)
Forma i typ
Książki
(2)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Proza
(1)
Dostępność
dostępne
(2)
Placówka
Wypożyczalnia Filii Bolechowice
(2)
Autor
Charchalis Wojciech (1970- )
(1)
Gruda Marlena (1984- )
(1)
Mazzini Miha (1961- )
(1)
Montero Rosa (1951- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(2)
1901-1914
(1)
1901-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(2)
Język
polski
(2)
Przynależność kulturowa
Literatura hiszpańska
(1)
Literatura słoweńska
(1)
Temat
Chemicy
(1)
Fizycy
(1)
Montero, Rosa (1951- )
(1)
Pisarze hiszpańscy
(1)
Poczucie straty
(1)
Samotne matki
(1)
Skłodowska-Curie, Maria (1867-1934)
(1)
Wdowieństwo
(1)
Śmierć bliskiej osoby
(1)
Żałoba
(1)
Temat: czas
1801-1900
(1)
1901-1914
(1)
1901-2000
(1)
1914-1918
(1)
1918-1939
(1)
Temat: miejsce
Lublana (Słowenia)
(1)
Słowenia
(1)
Gatunek
Biografia
(1)
Esej
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Powieść obyczajowa
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(1)
2 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Niepodległa Słowenia, tuż po rozpadzie Jugosławii. Zala Jovanović, Serbka z pochodzenia, od dzieciństwa mieszkająca w Lublanie, właśnie urodziła syna i w szpitalu dowiedziała się, że… nie istnieje. Jej imienia i nazwiska nie ma w rejestrze mieszkańców Słowenii, co wiąże się z drastycznymi konsekwencjami dla niej i dziecka. Zala rozpoczyna rozpaczliwą walkę o prawo do życia dla siebie i syna. [opis z okładki]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Filii Bolechowice
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Lit. zagraniczna (1 egz.)
18 sierpnia biblioteka czynna do godz. 10:30
Książka
W koszyku
Oryginalny esej Rosy Montero, cenionej hiszpańskiej pisarki i dziennikarki. Oryginalny i cenny zwłaszcza z perspektywy polskiego czytelnika, ponieważ bohaterką książki jest Maria Curie-Skłodowska. Montero powiada, że zafascynowała się tą postacią do tego stopnia, że zostało w niej tylko „Pragnienie opowiedzenia jej historii moimi słowami”. Autorka skupia się na specyficznym wycinku biografii Marii Curie. Chodzi o zapiski w dzienniku żałobnym po śmierci męża, Piotra. Montero przeżyła mocno doświadczenie żałoby po odejściu wieloletniego partnera, Pablo Lezcana. W doświadczeniu Marii Curie odnalazła swoje emocje i uczucia towarzyszące przemijaniu. Z takiego konceptu musiał wręcz powstać intrygujący, intymny esej. Montero przegląda się w historii Skłodowskiej. Nie idzie wyłącznie o żałobę, istotny jest całokształt. Oczywiście, punkt wyjścia zasadza się na umieraniu i kulturowo pojętej tematyce funeralnej. Ale! Jest przecież szereg innych tematów, które pisanie o Curie zawsze wywołuje, jak choćby wpływ kobiet na rozwój świata. Ten wątek Montero przedstawia w paradygmacie feministycznym, wspomina wzrastanie w Hiszpanii w latach 60. Esej umożliwia autorom w zasadzie wszystko, ale w moim odczuciu gatunkową pełnię Montero osiąga w tych miejscach, gdzie szkicuje portret wewnętrzny Skłodowskiej. Tekst przypomina wtedy trochę rozwiązywanie zagadki i pozwala na stawianie ciekawych tez, takich jak metodyczny, zaplanowany chłód Marii Curie. Wszystko to w zestawieniu z poszukiwaniem więzi z współczesnością stanowi bardzo dobrą lekturę, którą bardzo polecam. Oprawa twarda, szyta. Poprzednio na liście: „Łzy w deszczu” (p. 15/2012).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Filii Bolechowice
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Lit. popularnonaukowa (1 egz.)
18 sierpnia biblioteka czynna do godz. 10:30
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej